Pages

Friday, April 26, 2013

Bakul Telur Dari Reben - Tutorial

Artikel kali ni aku tunjukkanlah cara nak buat bakul dari riben . Sebelum ni aku dah tunjukkan bakul ni pada post yang lepas juga pada blog Bunga Telur. Kali ini baru ada kesempatan untuk memaparkan tutotial bakul telur ini. Kepada sesiapa yang berminat dan rajin dengan kerja tangan ni bolehlah mencubanya. Boleh diisi telur atau potpuri untuk buah tangan para tetamu.  Ha... jum kita mula.





Kita memerlukan reben saiz 1 inci hendaklah dipotong mengikut ukuran yang diberi di bawah ini:

1 - 10" ----- 1 keping (sebagai tangkai bakul)
2 - 7 1/2 " --- 2 keping (sebagai susup keliling bakul)
3 - 7 " --------8 keping ( 4 keping ukt bakul, 4 keping utk penutup di atas)
4 - 2 " -------- 16 keping (dilipat utk susupan)
 Jumlah keseluruhan potongan reben ialah 27 keping.




























Pertama:

Reben ukuran pjg 2 inci lipat kiri/kanan
untuk susupan pada setiap lapan keping reben
ukuran 7 inci.









Kedua:
Reben ukuran pjg 7  inci dilipat kedua-dua hujung dengan ukutan 1 inci juga














Ketiga:

Sarungkan begini.











Keempat:
Masukan hujung lipatan.












Kelima:
Tarik perlahan bahagian reben yg panjang dan kemaskan seperti ini. Matikan lipatan supaya kemas dan ketat.











Keenam:
Ulang lagi dengan lipatan yang sama di hujung sebelah pula,












Ketujuh:

Gambar ini kelihatan 4 keping yang telah siap dilipat.
Semua yang diperlukan kan ada lapan keping,  Empat untuk bakul di bawah dan empat untuk penutup di atas,




Ambil reben yang berukuran 7.5 inci dan sarung empat keping yang telah siap dilipat seperti di atas.


Susup hujung yg sebelah lagi mengikut turutan.

Susup bahagian hujung yang akhir sorok di dalam dan gam dgn gam uhu, kemaskan mengikut kemahiran anda.


Hasilnya dua mangkuk yang begini. Gambar di atas kelihatan bahagian penutup rendah sedikit.  Anda boleh kurangkan ukuran yang empat keping untuk penutupnya.


0
Reben ukuran 10 inci sarungkan mula dari atas penutup bakul.


Susup dicelah kiri/kanan bakul bahagian bawah, stapler/gam kedua2 bahagian dengan kemas.  Anda boleh juga menggunakan ukuran reben yang lebih panjang lagi terus hingga ke bawah bakul dan hanya gam saja bahagian bawah.  Tangkai yang saya buat ini jimat sikit,








Bolehlah dihias mengikut kreativiti anda.


Saya harap dapat difahami dengan tutorial yang termampu saya paparkan.
Selamat mencuba dan selamat berkreatif sampai lenguh jari jemari tu, janji berjaya dan berhasil  kalau rajin dan berminat memang menjadi.  Ok semoga jumpa lagi dengan produk baru,
Kalau sudi klik2 penaja yg yg kat atas atau mana2  t.kasih.




Friday, April 19, 2013

Bunga dan Keindahan

Salam sejahtera, rindu rasanya nak melayan perasaan.  Maklumkan sejak akhir ni sebok dengan kraftangan hingga terlupa sejenak bunga-bunga di luar sana yang terbiar.  Aku bukanlah rajin sangat tanam bunga, tapi bolehlah minat tu memang minat.  Kata setengah orang bunga orkid paling mudah nak jaga, tak bersiram pun hidup juga. Ha... itulah aku tanam bunga orkid, sangkut sana sini pun hidup juga, tapi bukanlah orkid yang mahal mahal tu, yang aku tanam adalah orkid hujan panas.  Baru-baru ni aku tempahlah rangka besi pondok untuk bunga orkid ku dari tukang besi yang berdekatan.  Atapnya aku pasang sendiri.

 Selepasni bolehlah orkidku menarik nafas lega setelah punya pondok sendiri, maklumlah sebelumni menumpang sangkut bawah pokok rambutan, bawah pokok ceri, tepi pagar.  Tak lama lagi berebutlah mereka semua berbunga untuk bersaing menarik perhatian aku, supaya aku buat pula pondok yang lebih besar, ala-ala banglo. kah kah kah.







Ini pula rak pinggan yang dah tak digunakan, recycle buat tempat pemulihan bunga bunga yang hampir nyawa-nyawa ikan. Dont worry mereka tetap hidup, letak bawah pokok rambutan, tak lama lagi segarlah semula.