Pages

Sunday, May 13, 2012

Jum tengok make up pouch - handmade dariku




Makeup pouch/ buatan tanganku

Seperti yang telah saya janjikan, kali ini saya  papar kan makeup pouch,  rupa bentuk sama dengan pencil pouch,  saiz  panjang sama,  cuma ukuran  tinggi  lebih sedikit.  Saya  ciptakan  simple dan  saya tampilkan menawan.  Kualiti  handmade  terjamin  kerana  saya sendiri  membuatnya.  Untuk  anda  yang   berminat  membuat  sendiri saya syorkan layari internet mengenai cara membuat pencil pouch, kerana saya pun belajar dari sana dan ubahsuai ikut kreativiti sendiri. Sekarang ni saya membuat atas  permintaan  setelah  mereka  melihat sendiri hasil buatan tangan saya serta hiasan ros dari riben yang saya buat sendiri. Kali ini saya siapkan dari dua jenis kain bercorak.  Ada 4 buah makeup pouch dengan hiasan berbeza,


Pandangan dari hadapan


Pandangan dari sisi

Tema oren

Tema ungu

Tema oren dari kain yang sama cuma corak menegak

Pandangan dari sisi

Wednesday, May 9, 2012

Tiada Siapa Memaksa Pakai Tudung

Tiada siapapun yang memaksa kita memakai tudung kepala tetapi setelah anda bertudung pakaian juga mestilah sopan dan menutup aurat. Bukanlah saya ni seorang ustazah untuk memberi komen mengenai cara wanita wanita memakai tudung.  Cuma yang kurang saya senangi ialah, banyak yang saya termui remaja atau wanita  memakai tudung tidak kena caranya.  Bertudung bertujuan menutup aurat.  Rambut adalah aurat yang wajib ditutup.  Apalah maknanya menutup rambut sedangkan aurat yang lain terbuka.  Contohnya, di kepala memakai tudung, tak nampak sehelai rambut, sedangkan baju yang dipakai berlengan pendek, kadangkala memakai seluar jean yang ketat menampakkan bentuk tubuh, baju pula jenis t-shirt yang ketat.  Buang masa dan buat letih saja lilit tudung,  siap pakai brooch lagi. Wahai remaja dan wanita kalau bertudung tu ikutlah cara muslimah sejati. Aurat tetap aurat yang wajib ditutup.  Tampilkan imej wanita Islam yang menutup aurat selengkapnya.  Kalau sekadar befesyen, pakai saja tudung jenis skaf, nampak rambut pun tak apa.  Jangan rosakkan konsep dan tujuan bertudung.  Wahai ibu bapa  perbetulkan cara bertudung anak anak perempuan kita,  peringatkanlah mereka.  Bukan semestinya memakai busana mulimah yang mahal-mahal, cukup sekadar baju kurung, kalau memakai  seluar jean tidaklah ketat seperti sarung nangka, baju pula biarlah labuh dan berlengan panjang  Memakai tudung atau selendang biarlah  menutup bahagian dada.

Corak penuh tidak menampakkan bentuk tubuh
Di antara fesyen blaus yang sopan

Wednesday, May 2, 2012

Mak Aku Yang Buat

Laman Roskraf kali ini memaparkan hasil kraftanganku. Beg yang comel untuk alat tulis atau apa-apa saja kegunaan.  Seperti gambar yang dipaparkan, ciptaan saya tiada yang serupa, walau warna fabrik sama tapi warna assesori pula berlainan.  Hobi yang amat saya gemari sejak beberapa minggu ini, begitu asyik mengadap mesin jahit, maka terhasillah beberapa koleksi yang saya buat sendiri.  Hasil yang pertama tu anak bawa ke sekolah sebagai 'pencil pouch', begitu bangga dia cerita, "mak aku yang buat "  Apalagi kawan-kawan mulalah  nak beli.  Ok ok, saya pun buat beberapa buah untuk kawan sekolah tu. Handmade punya.  Kalau nak bisnes nanti kenalah cari jenama pula, ewah.. "made by" whome.  Angan-anganlah dulu, memenuhi hobi.


Hiasan bunga ros dari riben 

Beg kecil dah siap dengan hiasan
Pandangan dari sisi
Dari sisi dan ruang dalam
Ukuran lebih kurang - Pjg  20cm, tinggi 10cm:, lebar  tapak 5cm

Selepas ini saya akan membuat make-up pouch pula. Saiznya lebih besar sedikit, hiasan pula lebih mewah dengan bunga ros dari riben.  Untuk anda yang berminat seni jahitan dan kraftangan ini bolehlah mencuba hobi yang menarik ini. Selain kegunaan sendiri dan anak-anak, boleh juga dihadiahkan sempena Hari Guru yang bakal menjelang ini.   ok ok ok.. .  jumpa lagi dengan entry makeup pouch.