Pages

Tuesday, May 14, 2013

Sarang Burung Atas Pokok Ceri

Nampak tak sarang burung tu ada telur.  Cincai boncai aje sarang tu. Agaknya tak sempat siap dan sampai masa nak bertelur.  Ataupun memang macam tu punya sarang.  First time tengok sarang burung macam ni. sebab atas pokok ceri sebelah halaman rumah.  Suatu pagi aku lihat seekor burung duduk atas sarang tu, rupanya burung tekukur.  Petang esoknya aku intai sarang tu dah ada dua biji telur.  Kalau hari hujan tentulah telur ni rosak kena air.

Nampak ada sebiji

 
Dah ada dua biji
Sayangnya beberapa hari kemudian telur ni dah hilang, kemungkinan besar diambil tupai, sebab memang kerap kelihatan tupai atas pokok ceri makan buah ceri.  Jumpa telur lalu dikebasnya. Tentulah ibu burung tu menyumpah-nyumpah seranah, tupai kurang asam.   Nasiblah...

Cerita santai waktu petang

No comments: