Pages

Sunday, April 15, 2012

Pahit Manis Danau Toba

Ingin saya ceritakan pengalaman yang baru saya lalui mengenai percutian saya dan keluarga ke Danau Toba, Medan.  Pengalaman ini mungkin telahpun dirasai oleh mereka yang pernah menjejaki kaki ke Pulau Samosir, Danau Toba. Di pulau itulah kami menginap untuk satu malam.  Perkara yang sangat tidak saya senangi ialah sikap para peniaga di pulau tersebut yang keterlaluan merayu dan seakan memaksa para pelawat untuk membeli jualan mereka.  Memang banyak cenderamata dan hasil kraftangan mereka sendiri yang menarik perhatian saya. Rasanya banyak yang ingin saya beli tapi sayangnya sikap mereka membuat saya tidak jadi untuk membeli kerana seolah-olah saya tidak berhak untuk memilih.  Kalau tidak jadi membeli mereka akan merayu dan merayu hingga saya rasa rimas dan pening.  Selepas satu gerai itu saya tidak tertarik untuk singgah lagi dan mahu terus keluar dari kawasan gerai-gerai jualan cenderahati mereka.  Sehingga akhirnya saya disapa oleh salah seorang peniaga perempuan yang agak muda dan mempelawa saya melihat barang-barang jualannya, sapaannya begini "Ibu, ibu mari lihat barang saya, tak beli pun tak apa, kita tak marah" . Mendengar kata-kata itu saya kasihan mungkin dia faham rata-rata sikap peniaga di situ tidak disenangi oleh para pelawat.  Lalu saya dan adik beradik singgah di situ agak lama dan membeli jualannya agak banyak juga kerana mungkin kami tidak akan singgah di gerai yang lain, sehingga seorang peniaga di sebelahnya datang memanggil kami minta datang separuh ke kedainya, tetapi apakah dia tahu kenapa kami singgah dan kenapa kami tidak singgah.  Setelah keluar dari kedai tersebut  seterusnya di kedai yang lain saya ingin juga membeli beberapa helai t-shirt untuk anak-anak saudara tapi saya batalkan saja niat tersebut kerana rimas dengan sikap mereka.  Sudahlah saya pening untuk mengira dalam rupiah, pening pula dengan sikap mereka.  Wahai peniaga di Pulau Samosir ubahlah sikap kalian agak tidak membuat para pembeli rimas lalu tidak jadi membeli. Saya sendiri telah membeli tanpa rela sebab barang yang dibeli bukan pilihan hati yang sebenar sebab dah tak  ada size pilih pula barang yang lain.  

No comments: