Pages

Monday, March 19, 2012

Petola Bantal - Selain Buat Sayur - Versi Ke 2

Penghujung tahun 2011 seorang student UPSI respond pada post saya yang bertajuk "Petola Bantal Selain Buat Sayur".  At last dia datang cari rumah saya sebab nak dapatkan buah petola bantal yang mana seratnya boleh digunakan sebagai span menggosok pinggan dan badan. Dia sempat mengambil gambar pokok dan beberapa biji buah yang telah kering.  Tujuannya  untuk dijadikan bahan asignment tahun akhir.  Masa tu pokok petola di belakang rumah saya telah dibersihkan kerana terlalu rimbun hingga memanjat pokok kelapa jiran.  Yang tinggal hanya beberapa biji buah pada pokok yang memanjat di pagar.  Saya berikan serat petola yang telah saya bersihkan  padanya, dia juga mengambil beberapa biji yang muda.
Pada mulanya dia ingin membeli jumlah yang banyak tapi tak ada stok sebab hanya untuk kegunaan sendiri,  Mungkin suatu hari kelak saya nak usahakan ladang petola bantal khusus untuk produk span semulajadi.
Tahun 2012 saya dah menanam semula pokok petola bantal dan telah pun berbuah. Nak tanam banyak-banyak tak cukup kawasan hanya di tepi pagar sahaja.  Buah yang bergayutan menjadi teguran orang yang lalu lalang kenapa tidak diambil sebab dah tua.   Saya menerangkan bukan untuk buat  sayur tapi buat span . Mereka hairan macam tak percaya pula.. Sepupu serta adik beradik saya semua dah tahu kegunaan petola bantal yang saya tanam tu.  Mereka pun menggunakan span dari tumbuhan ini.  Kalau teringin nak buat sayur bolehlah ambil buah yang masih muda yang tidak bersabut.  Dah lebih 10 tahun saya tidak lagi membeli span di kedai sebab dah ada pokok yang memberikan produk semulajadi.  Wahai kawan-kawan semua marilah kita tanam pokok yang dapat kita manfaatkan buahnya selain untuk dimakan, dibuat span juga menghijaukan kawasan rumah.  Pokoknya mudah tumbuh dan cepat berbuah.  Untuk menghasilkan span dari serat petola, ambil buah yang telah masak, biarkan ia kering untuk memudahkan membuang kulitnya, keluarkan bijinya dan terhasillah serat yang boleh digunakan sebagai span membasuh pinggan mangkuk dan boleh juga menggosok tubuh badan.
Setelah kulit kering dibersihkan, inilah hasilnya.

Ini yang masih muda boleh buat sayur


6 comments:

dyana nadia said...

salam,awak ad tanam banyak x petola bantal ni?saya nk beli petola ni utk project thun akhir saya..mcam mane saya bole contact awk?

rosekrafebihani said...

Maaflah ye, sebab lambat respond, saya tak ada stok yg banyak, sekadar utk pakai sendiri, saya cadang nak tanam banyak2 sebab ada banyak permintaan,

dyana nadia said...

petola segi 2 kn if kering kn dapat x hasil yg sama?

rosekrafebihani said...

Saya rasa petola segi2 tu kalau kering pun akan beri hasil yang sama, tapi selalunya petola segi2 dipasarkan yg msih muda sebab permintaan untuk dibuat sayur dan tidak dibiarkan masak di pokok.

AAS47001 (1ET02116) said...

macam-macam la kan?

AAS47001 (1ET02116) said...

macam-macam ada kan?