Pages

Monday, October 3, 2011

Jus Lemon dan Madu Lebah - Ubat Batuk

Minggu lepas aku ke hospital untuk mendapatkan rawatan selsema dan batuk yang teruk, kerana dah dua malam tak dapat tidor gangguan batuk, badan letih macamana nak pergi kerja.  Doktor tu cuma bagi cuti sakit 1 hari saja.  Aku bukan suka-suka nak cuti sakit tapi badan memang tak daya nak pergi kerja aku pun sambunglah cuti sendiri satu hari lagi. Sebenarnya aku rasa tak sihat lagi.  Doktor ni tak nampakke aku benar-benar tak sihat.  Dah hujung tahun cuti rehat pun tinggal sikit , kalau masih banyak bolehlah aku cuti lama-lama.  Agaknya sebab itu pesakit lebih suka pergi klinik swasta, sekurang-kurangnya doktor tu bagi dua hari cuti sakit.  Sehingga artikel ni aku tulis aku rasa masih belum benar-benar sehat.  Alhamdulliah ubat yang aku cuba sendiri lebih berkesan, iaitu perahan jus lemon (limau yang lonjong itu) dicampur dengan madu lebah.  Sebelum ni dah dua botol ubat batuk hospital habis, termasuk juga beberapa jenis pil untuk kahak tapi kung kang, kung kang juga siang malam. Badan pun sakit-sakit.  Setelah minum perahan limau dan madu lebah tu, memang rasa kurang dan bertambah lega tekak dari mengernyam batuk. Minum sesudu besar waktu pagi, petang dan sebelum tidor.  Ubat batuk ini memang ramai yang tahu, cuma pertama kali aku mencubanya.  Kepada yang sedang batuk-batuk tu, cubalah ubat batuk ini. Madu lebah mestilah yang asli. Buah lemon ada terdapat di pasar-pasar.

1 comment:

Kendra Bing said...

Discover blogs, pics and videos you otherwise wouldn't have at http://kendrabing.com Or submit your own today!