Pages

Tuesday, September 6, 2011

Lebih Baik Gagal..

Falsafah lagi...

Setiap orang ada pengalaman masing-masing. Pahit manis, suka duka dalam kehidupan.  Setelah melalui episod demi episod kehidupan kadangkala kita mengakui. lebih baik begini, lebih baik begitu.  Kadangkala juga kita tidak dapat menerima kenyataan.  Semuanya harus ditelan, dilalui seiring masa. Menghendaki, memiliki sesuatu yang amat sederhana pun begitu payah dan sakit.  Bersetujukah anda dengan falsafah ini.  Falsafah dari seorang pujangga terdahulu.  Mungkin anda pernah membacanya, kembangkanlah maksud yang tersirat mengikut tafsiran kebijaksanaan anda:

" LEBIH BAIK GAGAL DALAM PERKAHWINAN                                                       DARIPADA TIDAK PERNAH BERKAHWIN,                                                        LEBIH BAIK GAGAL DALAM PERCINTAAN                                           DARIPADA TIDAK PERNAH BERCINTA"

Pengalaman gagal menjadikan kita matang dan berhati-hati.  Jangan jadikan kegagalan untuk kita berputus asa dalam apa jua yang kita perjuangkan. Adakala kegagalan berpunca dari kesilapan sendiri atau di pihak lain atau memang kita tidak bernasib baik. Ha.. kalau yang belum pernah bercinta tu eloklah bercinta, kalau yang merancang nak kahwin tu teruskanlahn perkahwinan anda mudah-mudahan tidak menemui kegagalan.  Falsafah di atas tu untuk melegakan perasaan hati orang yang pernah gagal bukan untuk menyesal.  Kita hanya mampu merancang Allah yang menentukan segalanya. 

No comments: