Pages

Monday, July 18, 2011

Jum Jahit Langsir


Raya tahun ni nak buat langsir macam mana pula ye. Langsir ni mudah membuatnya, tapi taklah popular, sebab jarang nampak orang buat, atau pun pesen lama.  Namanya langsir smocking, bukan macam smocking baju kanak-kanak tu. Nampak macam leceh tapi .. mudah je.  Kita cuma jahit kedut 'box pleat' guna kain yang agak panjanglah sikit.  Cantum pada pita yang telah dibalut kain yang sama, potong lebihan kedut, tutup dengan lebihan satu lipatan di hujung pita.  Untuk menjahit smockingnya anda perlu gantung atau pin langsir tu di mana anda boleh duduk menggunakan jarum tangan untuk membuat cantuman smocking. Tengok gambar tentu anda boleh membuatnya. Cubit pada lipatan, cantum berselang seli, ukuran jarak mengikut anggaran sendiri. Terpulang berapa tingkat kita nak buat, cantik tiga atau empat tingkat. Untuk lebih menarik boleh di jahit manik atau bunga kecil pada setiap cantuman. Kepada yang rajin jahit langsir sendiri, selamat mencuba.  Kekadang kita kreatif tapi takut tak menjadi, cuba dulu baru tahu, tentu kita bangga pandai buat sendiri, lagi pun jimat bajet tak perlu keluar duit untuk bayar upah. Ok.. selamat berjaya.

No comments: